Vi er ved at gå ind i vintersæsonen og den rammer nogle mennesker meget hårdt. Det er de korte dage, hvor det er mørkt, når vi tager afsted om morgenen og mørkt, når vi kommer hjem igen, der kan gøres os triste – det kaldes en vinterdepression. Den rammer desværre mange, men den kan forebygges og i bedste fald endda helt undgås, hvis man følger rådene her.

Udnyt solskinstimerne

Det er ofte de få solskinstimer, der er skyld i vinterdepressionen. Vi mangler D-vitamin, som vi hovedsageligt får fra solen. Det er derfor en god idé at udnytte de solskinstimer, dagen nu engang byder på. Gå en tur i solskinnet eller tag børnene med på legepladsen, så du kommer udenfor i løbet af dagen. Det kan dog være svært i løbet af ugen, når solen kun skinner i arbejdstiden.

Tag D-vitamin

Manglende sol fører til manglende D-vitamin som igen fører til manglende energi. D-vitamin er desværre også en af de vitaminer, som vi ikke får nok af i vores kost alene. Vi får dermed ikke nok D-vitamin om vinteren til at holde energiniveauet oppe. Det kan derfor være en god idé at indtage ekstra D-vitamin i form af kosttilskud i løbet af vintermånederne, så energien ikke får et dyk i løbet af vinteren.

Spis sundt

D-vitamin er også en del af en varieret og sund kost. D-vitamin findes i større mængder i fede fisk som for eksempel laks og makrel, og i mindre mængder i kød, æg og ost – og stort set ikke i planter. Det er derfor vigtigt, at vi om vinteren spiser mere D-vitaminrige fødevarer for at opveje for det manglende solskin. Det betyder dog ikke, at vi skal skære grøntsagerne helt ud af kosten i vintermånederne. Grøntsager indeholder mange andre vitaminer og mineraler, som er vigtige for en sund og varieret kost.

Dyrk motion

Det er ofte når det bliver koldt, at vi er mindst aktive. Det har uden tvivl noget med vejret at gøre, fordi hvem gider løbe en tur i mørke og kulde, når man kan ligge under dynen inde i varmen? Motion er dog essentielt, hvis du vil undgå at falde i vinterdepressionens dybe grøft. Motion udløser nemlig endorfiner, som gør os glade – det er altså en vigtig del af at undgå vinterdepressionen. Det kan være lettere at dyrke motion om vinteren, hvis man er medlem af et fitnesscenter – og endnu lettere, hvis man har afsat specifikke dage og tidspunkt af til fitness. Så er der ingen vej udenom.

Prioritér dig selv

Det er dig, der kender dig selv bedst. Hvis du begynder at kunne mærke symptomerne, og du ikke føler at du har overskud til hverdagen, prioritér dig selv. Tag en hyggedag på sofaen med din favorit serie, tag en spa dag med din bedste veninde eller noget helt tredje. Det vigtigste er, at du foretager dig noget, som får dig til at slappe af, så du får samlet ny energi til hverdagen igen.