Bor det lille, grønne monster også i din mave nogle gange? Jalousi kan føles skamfuldt og forkert, hvilket gør det sværere at snakke om og håndtere. Men hvis du gerne vil ud af jalousien, så nytter det ikke noget at lade som om, den ikke er der. 

Her kommer der en trin-for-trin guide, der skal hjælpe dig med at lære at styre din jalousi.  

1) Erkend jalousiens væsen

Noget af det værste, du kan gøre, når du mærker jalousien boble i kroppen, er at forbande den. Hvis du forbander den, så fjerner du den nemlig ikke. I stedet for har du nu skabt to ubehagelige følelser i kroppen, som du må forholde dig til.  

Så længe du forbander jalousien, så forbander du nemlig også dig selv. Du banker dig selv i hovedet over, at du føler jalousien.  

Men, en følelse kan ikke være forkert. Også selvom det kan føles sådan. Det handler om, hvordan du håndterer følelsen og hvilke handlinger dette medfører.  

Derfor er første step for at komme ud af jalousien at erkende den.  

 

2) Fortæl andre om din jalousi 

Når du har erkendt din jalousi over for dig selv, er du klar til at dele den med andre. Der findes ingen tidsfrist for, hvornår du skal åbne op over for andre med din jalousi. Der er intet, der er forkert eller rigtigt, så længe du gør noget, du er komfortabel med.  

Hvis du kan, så snak gerne med personen, du er jaloux på. Hvis du ikke er klar endnu, så snak om det med nogle, du er tryg ved. Nogle tætte veninder, din mor eller din kæreste. 

Det er meget sandsynligt, at din samtalepartner vil erkende, at de også oplever jalousi. Nu føler du dig allerede mindre alene i verden og derfor mindre forkert (hvilket du absolut heller ikke er!). 

3) Skriv dine tanker ned 

Næste gang, du kan mærke, at jalousien er på vej, så prøv at sætte dig ned med et stykke papir og en blyant, og skriv dine følelser ned!  

Når man skriver sine følelser ned, starter man en refleksion. Refleksion kan være enormt gavnligt til at komme over ting. Måske du skriver noget ned, du ikke havde regnet med? Måske du ikke har givet dine tanker plads før nu? Når du skriver dine tanker ned, så fokuserer du på dem i stedet for at skubbe dem væk. 

 

4) Slut fred med din jalousi  

Der er forskelligt hvor lang ens proces er, når man skal slutte fred med at være jaloux.  

Du skal derfor ikke banke dig selv i hovedet, hvis du når igennem alle trin, men det sidste tager ekstra lang tid. Det er trods alt det sidste trin, der er det hårdeste. 

Du slutter fred med din jalousi ved at give plads til at være der. Du må øve dig i ikke at blive irriteret, når du mærker den. Når du mærker den, skal du i stedet for acceptere, at du har det sådan. 

Prøv i stedet for at tillade dig selv at tænke: “Nå, så er den her igen, den jalousi. Nå pyt, jeg ved, at jeg kommer over det. Det er normalt at have det sådan her, og jeg ved, at det går væk”.