Hovedpine – og hovedpinens lede fætter migrænen – er desværre en meget udbredt lidelse blandt danskerne. Ja, hovedpinen kan nærmest betegnes som en folkesygdom i Danmark. Vores forbrug af hovedpinepiller og smertestillende er svimlende højt – og det kan da også være berettiget. Det kan for eksempel være i de situationer, hvor man akut får hovedpine på arbejdet eller til en begivenhed, som man for alt i verden ikke vil undvære.

Der findes dog måder at komme af med, undgå eller forebygge hovedpinen helt uden brug af medicin. Her har vi samlet et par tips til at forebygge hovedpine og i nogle tilfælde endda migræneanfald.

Ydre omstændigheder, der fører til hovedpine

Der findes mange ydre omstændigheder, der kan give hovedpine. Det kan for eksempel være en dårlig arbejdsstilling, træk og kulde, dårlig lugt eller for meget tid foran en skærm. Det er alt sammen grunde til hovedpine, som man nemt og hurtigt kan gøre noget ved. Ændre din arbejdsstilling eller arbejdssted, få frisk luft ind i lokalet og nedjuster tiden foran en skærm. Selv de mindste ændringer i disse ting kan gøre underværker, når vi taler hovedpine. Du kan måske slippe helt af med den.

Personlige årsager til hovedpine

Der findes også nogle personlige årsager til at man får hovedpine. Stress er en kæmpe årsag til at man har hovedpine – det kræver i de fleste tilfælde hjælp af en professionel, så man ikke får helt ned med stress.

Mangel på søvn er også en synder, når vi taler hovedpine. Undgå kaffe og alkohol og tv, smartphones og lignende inden sengetid og gå lidt tidligere i seng.

Langsynethed kan også være en grund til at man udvikler hovedpine – ens øjne er simpelthen på overarbejde og har brug for hjælp. Få foretaget en synstest for at udelukke det som problem og brug eventuelt læsebriller, når det er nødvendigt. I visse tilfælde vil du opdage at du slet ikke kunne se så godt, som du ellers troede.

Mad (eller mangel på mad), der kan føre til hovedpine

Der findes også nogle former for mad, der kan føre til hovedpine. Det kan for eksempel være stærke ost, meget krydret mad, citrusfrugt og chokolade. Undgå at spise for meget af disse former for mad og så skal det nok gå.

Mangel på mad kan dog også udløse hovedpine. Sørg derfor for at spise regelmæssigt – og undgå de hurtige kulhydrater i sukkerholdige madvarer. De giver bare dit blodsukker en rutsjetur, hvilket også kan udløse hovedpine.

Dehydrering kan også være en grund til hovedpine. Drik vand i løbet af dagen – og ikke kun når du er tørstig. Et stort glas vand kan være den bedste og nemmeste kur mod en hovedpine.

Kosttilskud, der hjælper mod hovedpine

Der findes kosttilskud, der kan hjælpe mod hovedpine og migræne. Så selvom der er tale om piller, så er de meget bedre for dig end de almindelige smertestillende piller, som kan skade meget mere end de gaver – og faktisk i sidste ende være grunden til din hovedpine.

Magnesium er én af de kosttilskud, der siges at hjælpe mod hovedpine – en ganske almindelige vitaminpille. Der er stor uenighed blandt forskerne angående hvorvidt Magnesium hjælper, men der er rigtig mange, der har oplevet en positiv effekt ved at tage et tilskud af Magnesium. Prøv det af og hvis det virker, så er du officielt færdig med alle de skadelige smertestillende piller!