Man siger, at skønhed kommer indefra – og det gør det til dels også! Mens du kan gøre enorm meget med en fornuftig hudplejerutine, så afslører din hud nemlig også, hvordan du behandler den indefra! Forskellige fødevarer kan påvirke din hud enten negativt eller positivt, men hvad er egentlig det bedste man kan indtage, hvis man vil spise sig smuk?

Vand

Er du en af dem, der smører din hud med diverse fugtgivende cremer, men som glemmer, at hydrere den indefra? Din hud er noget af det første, der afslører, hvis du er i væskemangel. Huden bliver nemlig tør, irriteret og kan endda sprække, hvis du er meget dehydreret.

Dit daglige væskeindtag afhænger af din størrelse. Man skal drikke mellem 30-40 ml. pr. kilo man vejer. Hvis du ikke indtager nok vand i løbet af en dag, så vil kroppen sørge for at bruge vandet til det mest livsnødvendige og derved “stjæle” vandet fra hudcellerne, som efterlades tør og med et gråligt skær.

Gulerødder

Gulerødder bliver omdannes til retinol, en form for A-vitamin, når det optages i kroppen. A-vitamin er en essentiel ingrediens i mange anti-age cremer, og det er lige så fornuftigt at indtage, som det er at smøre på huden!

Gulerødder indeholder desuden carotener, som er et plantefarvestof der lagres i huden og giver ens hud en dejlig glød! Det er bedst at spise gulerødderne sammen med noget fedt, da carotener har brug for fedt for at blive optaget. Dette kunne fx være nødder, laks, smør eller andet.

Appelsiner

Appelsiner er rige på C-vitamin, et vitamin som du måske også har spottet på flere af dine anti-age produkter. Hvis du spiser 100 gr. appelsin, så har du faktisk allerede spist 81% af den daglige anbefalede dosis af C-vitamin, så det er virkelig en super-food! C-vitamin hjælper til at fremme dannelsen af kollagen i huden, som er det protein i bindevævet, der er vigtigt for at holde huden elastisk.

Mandler

Mandler er rige på E-vitamin, som beskytter huden. E-vitamin er nemlig særlig effektiv til at beskytte cellemembranerne, som er det “lag”, der ligger uden om vores celler for at beskytte dem fra skadende radikaler. Du kan med fordel spise mandler sammen med appelsiner, da C- og E-vitamin komplimenterer hinanden godt, idet de styrker hinandens antioxidant, når de kombineres.

Avokado

Avokado er rig på omega-3 fedtsyrer, som tilføjer god fugt til huden indefra. Det kan dæmpe rødme, hjælpe med at bekæmpe urenheder og give huden en bedre udstråling. Hvis du ikke kan lide fødevaren, så er kan du med fordel også smøre det uden på huden, hvorfra det også vil hjælpe mod rødme og urenheder. Fed fisk har de samme funktioner som avokado.

Bær

Bær er gode antioxidanter, som kan hjælpe til at gendanne og opbygge huden indefra. Frugt er også godt til dette formål, men da antioxidant mest sidder i fødevarens skal, er bær bedst, da de har meget skal i forhold til deres størrelse.