Drømmer du (også) om lange, sunde og tykke lokker? Så er du ikke alene! Håret er en stor del af vores udseende, og for mange betyder en dårlig hårdag en dårlig dag. Omvendt er det lige så fedt, når håret bare spiller. Der er heldigvis meget, du selv kan gøre for vejen mod et sundere hår. Læs med her, hvor vi giver dig 6 fantastiske råd til, hvordan du skal behandle dit hår mest hensigtsmæssigt, så du kan træde ind i 2020 med lækkert, sundt hår.

 

Spis dig til sundere hår

Der er flere madvarer, som det er fornuftigt at indtage, hvis du ønsker et sundere hår. Håret har fx godt af C-vitamin, hvorfor det er fornuftigt at spise grønt mad, der har et naturligt højt indhold af C-vitamin. Dette findes fx i gulerødder, peberfrugter og appelsiner. Derudover er det godt for håret at få protein, da håret faktisk hovedsageligt består af protein. Spis fx fed fisk som laks, nødder, æg eller magert kød for en sund proteinkilde.

Forsøg dig med færre hårvaske

For mange er det en klar vane at vaske håret hver dag. Det ændrer dog ikke på, at det ikke er særlig sundt for håret. Det er især hårdt for håret, hvis du tager meget varme bade, da dette er med til at udtørre håret. Prøv at øv dig i kun at vaske håret 2-3 gange om ugen, hvis du kan. Hvis du synes, det er alt for svært, så brug i det mindste en mild shampoo til håret. Når du ikke vasker håret hver dag, giver du det chancen for at genoprette sin egen fugtbalance. Hvis man vasker håret hver dag, så vasker man det naturlige fedtstof væk, hvilket resulterer i, at kroppen vil begynde at overproducere fugt, hvilket giver fedtet hår og kløende hovedbund.

Når du vasker håret

Når du vasker håret, er det heller ikke lige meget, hvordan du vælger at vaske det. Hvis du fx ofte synes, at dit hår er umedgørligt, kan det godt skyldes, at du ikke får vasket shampoo eller balsam ordentligt ud af håret. Prøv at red håret, inden du går i bad. Det vil betyde, at det er nemmere at redde ud efterfølgende. Når du vasker håret, så brug kun et lille klat shampoo. Og sørg derefter for at skylle håret rigeligt igennem, så der ikke er nogen produktrester tilbage. Hvis du vil være rigtig god mod dit hår, så skal du slutte dit bad af med et koldt skyl. Det lukker nemlig hårsækkende og efterlader håret mere glansfuldt.

Efter badet

Når du har vasket dit hår, så forsøg at lade det lufttørre, såfremt du har muligheden for det. Du kan starte med at “kramme” håret med et håndklæde, så du ikke skal rende rundt med helt våde lokker. Hvis du skal bruge en føntørrer, så forsøg altid at hold føntørreren langt væk fra håret, når du tørrer det. Derudover er det fornuftigt at tørre håret ved laveste varme, hvis du har en føntørrer, hvor man kan indstille temperaturen. Husk desuden at brug varmebeskyttende produkter, når du skal føntørre, glatte eller krølle dit hår.

Solen er hård mod hår

Du ved måske, at det er vigtigt at beskytte din hud fra solens stråler. Men vidste du, at solens stråler også er skadeligt for håret? Det er solens UV-stråler, som er skadelige for håret. Men du kan nemt finde et hårprodukt med UV-filter, som beskytter håret i sommerhalvåret. Derudover er det også en god idé at huske at beskytte hovedbunden mod solen. Man har meget tynd hud i hovedbunden, og det kan gå ud over ens hårpragt, hvis man ikke beskytter sig med solfaktor i hovedbunden.

Friske spidser

Når ens hår begynder at spalte, ser det trist og kedeligt ud. Ens hår vokser omkring 12 millimeter om måneden, så man kan klippe det en del, samtidig med at man vokser det langt. Det anbefales, at man klipper ens spidser hver 6.-8. uge. Hvis du ønsker at gro dit hår langt, kan du nøjes med at få klippet en centimeter af ved hvert frisørbesøg.