Den første mascara blev lavet i 1913 og har lige siden været et uundværligt produkt for mange kvinder. Men for nogle år siden var der nogle, der valgte at erstatte produktet med en mere permanent løsning – og det var et øjenvippebuk. Smart! Men hvordan kom vi hertil? 

 

En revolution i skønhedsverden
 

Skønhedsindustrien er enorm, fordi vi er villige til at betale for at være en “bedre” udgave af os selv. Men der er sket noget i løbet af de sidste år. Naturlighed begyndte at trende, og gør det stadigKvinder har fået nok af at bliver sammenlignet med et perfekt, komplet uopnåeligt ideal. Nok af at skulle udskammes for skrækmærker, appelsinhud, og lignende “skønhedsfejl”. Nok af konstant at skulle prøve fejl væk, eller forbedre dem.  

For skønhedsindustrien betød det, at den blev nødt til at tænke i nye rammer. For hvad skulle de gøre, når kvinder hellere ville beholde deres naturlig hårfarve, omfavne deres kroppe – som de var – og smide mascaraen?  

Måske skete det også, fordi mange kvinder har oplevet, hvor trættende skønhedscirkusset kan være. Det kan ende med at blive en dyr fornøjelse, hvis man lader sig lokke af alt det, skønhedsindustrien lover. Det kan hurtigt føltes som om, man bliver lokket i en fælde, når man står med den 10. creme, der lover at fjerne ens appelsinhud, men stadig ikke gør det.  

Det kan være grunden til at mange gav op” på at “forbedre” sig selv og i stedet for begyndte at acceptere sig selv, i stedet for at dække det “uperfekte” til. 

 

Skønhedsindustrien har måtte tilpasse sig
 

Da revolutionen begyndte (og den er stadig i gang – måske endda på sit højeste), måtte skønhedsindustrien genoverveje sin markedsføring. Hvis kvinder ikke længere betragtede de samme ting som fejl, men bare som en del af sig selv, hvordan skulle man så markedsføre produktet til dem? 
Som du måske har lagt mærke til, er skønhedsindustrien nu er begyndt at appellere til vores søgen efter “naturlig” skønhed, fremfor at appellere til usikkerheden i os (hvilket der selvfølgelig også stadig ses – men det andet får mere og mere skærmtid).  

Det opleves fx, når foundationreklamer begynder at ytre “matcher dig, så du bliver mere dig” (Hvilket ingen mening giver, men noget lignende bliver brugt i en reklame) 

På samme måde som skønhedsindustrien begyndte nogle kvinder at lede efter andre metoder, hvorpå de kunne “optimere” sig selv, men stadig have følelsen af at være mere naturlige.  

Og herfra kom øjenvippebukket! Et øjenvippebuk udføres ved at man bukker ens egne øjenvipper over en lille silikoneform, som er placeret på øjenlåget. Derefter påføres to forskellige væsker, man kan lidt tænke på det som (uskadeligt) lim, som sikrer, at øjenvipperne bliver siddende bukket i helt op til 8 uger.  

Med et øjenvippebuk vågner man op med smukke vipper – hver dag! Man kan svømme, dyrke motion og alle andre ting, der normalt plejer at være besværligt med mascara på.