I dag er superfood en hyppigt brugt betegnelse. Vi hører hele tiden, at vi skal spise sundt og indtagelse disse såkaldte superfoods er altså én måde at spise sundt på, men hvad er superfoods egentlig – og endnu vigtigere, hvorfor skal vi spise dem?

Superfoods

Superfood kan defineres som næringsrige fødevarer, som er specielt gode for vores helbred og velbefindende. De indeholder for eksempel mange vitaminer og mineraler, sunde farvestoffer fra planter og meget lave mængder mættet fedt og andet, som vi ikke skal spise for meget af i længden. Kort fortalt handler det altså om ekstra sunde fødevarer, som er gode at inddrage i sin kost, hvis man ønsker en nærende og sund kost.

Det er dog en meget omstridt betegnelse, da mange kosteksperter mener, at man ikke burde forenkle det på den måde. Det kan nemlig forstås sådan, at hvis bare man inddrager superfoods i sin kost, så spiser man sundt. Sådan er det dog ikke. Superfoods er selvfølgelig gode at indtage, men de kan ikke opveje for det usunde, man ellers vælger at spise.

Eksempler på superfoods

Superfoods er tit at finde iblandt de fødevarer, som de officielle kostråd anbefaler os. Kostrådene anbefaler blandt andet at vi skal spise mere frugt og grønt og spise mere fisk.

Superfoods inde for frugt og grønt er blandt andre:

  • Bær (blåbær, jordbær, hindbær, goji)
  • Granatæbler
  • Kål (hvidkål, rødkål osv)
  • Broccoli
  • Søde kartofler
  • Avocado
  • Tomater
  • Spinat

Superfoods inde for fiske-kategorien er i særdeleshed laks, som er en meget fedtholdig fisk, men der er her tale om sundt fedt.

Der findes også mange andre typer af superfoods, heriblandt diverse ris, frø og nødder:

  • Chiafrø
  • Quinoa
  • Mandler
  • Hasselnødder
  • Valnødder
  • Brune ris

Kom godt i gang med superfoods

Der findes mange forskellige superfoods, og det er derfor ikke svært at inddrage disse i sin kost. Hvis du vil begynde at lave mad med superfoods, kan du finde en masse nye og spændende opskrifter rundt omkring på nettet, som kan give dig inspiration til din aftensmad.

Du kan dog også nemt og hurtigt inddrage superfoods som en del af dine sædvanlige retter. Du kan for eksempel udskifte ris og pasta med brune ris eller quinoa, drysse chiafrø, mandler og blåbær på din yoghurt om morgenen og lave blandede salater med kål, avocado, spinat og tomater. Du får på den måde superfoods inddraget i din kost, og du får prøvet en hel masse nye fødevarer af i dit køkken.