I de senere år er der kommet fokus på at vores tarme ikke blot er én af mange systemer, vi har i vores krop. Tarmene har faktisk mere indflydelse på os end vi egentlig går og tror. Forskning har fundet ud af at vores tarme faktisk sørger for at holde os sunde, raske, slanke og endda i godt humør.

Det er derfor en god idé at spise efter tarmene – ikke kun fordi du på den måde kommer til at spise sundt, men også fordi du samtidig slipper af med de irriterende maveproblemer, som f.eks. mavepine eller problemer med at komme ordentligt på toilettet.

De sunde fødevarer

Mange fødevarer, som vi allerede ved er sunde for os, er faktisk også meget gode ved vores tarme. Det er for eksempel grøntsager, som uden tvivl er tarmenes livret. Grøntsager er nemlig rige på kostfibre og mange sundhedsfremmende stoffer, som giver maven noget ordentligt at arbejde med. Bær er også god for tarmen, da de er fulde af kostfibre og antioxidanter. Nødder og mandler indeholder alle de sunde fedtstoffer, kroppen har brug for – og det samme gør mørk chokolade i moderate mængder.

Derudover bliver maven glad for økologisk mad, da disse ikke indeholder pesticidrester, som kan slå maven ud af kurs – og hjemmelavet mad er et must for en sund mave, fordi man på den måde undgår en masse usunde tilsætningsstoffer, som kan give utæt tarm og betændelse i kroppen.

De usunde fødevarer

Der er et par fødevarer, vi burde holde os fra eller i det mindste skære ned på, hvis vi ønsker en sund og rask tarm. Det er for eksempel et stort indtag af rødt kød fra dyr som ko, svin og får, som får mængden af skadelige tarmbakterier til at vokse og kan øge risikoen for åreforkalkning. Rødt kød indimellem er intet problem, men det er helt klart bedre at holde sig til fisk og fjerkræ. Et stort indtag af slik og kager er heller ikke godt for tarmen. Sukker og sødestoffer giver en fattigere tarmkultur – og det samme gælder for frugtsukker, så for meget frugt eller juice er heller ikke godt for tarmen i længden.

Ovenstående er kun retningslinjer til, hvordan man burde spise, hvis man vil undgå problemer med maven. Hvis man generelt følger kostrådene, så følger man samtidig også ovenstående og burde ikke have maveproblemer – så hvis man stadigvæk har problemer med maven, så skal man gå til lægen.