Vi ved det godt. Vi skal have 600 gram frugt og grønt om dagen. Frugt og grønt indeholder nemlig mange af de mineraler og vitaminer, som vi skal bruge for at holde kroppen sund og rask. Hvis man spiser de 600 gram frugt og grønt om dagen, så er det nemmere at holde eller opnå en sund vægt. Det er også med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme, type 2-diabetes og visse former for kræft. Grøntsager og frugt er derfor en meget vigtig del af vores kost. Men det kan være utrolig svært at få de her 600 gram frugt og grønt indenbords hver dag.

Her har vi samlet et par tips, som kan gøre det lettere for dig at spise 600 gram frugt og grønt hver dag.

Spis grøntsager til hvert måltid (og frugt til morgenmad)

Det er ikke længere en sur pligt at huske på at spise grøntsager, hvis bare man husker på at spise frugt eller grønt til hvert måltid. Hvis du for eksempel er vant til at spise havregrød eller yoghurt til morgenmad, så er det nemt lige at skære en lækker frugt i tern og smide den oveni. Vælg en frugt, du godt kan lide og så bliver din morgenmad kun mere lækker. Til frokost spiser mange i Danmark rugbrød og også her er det meget nemt lige at tilføje nogle grøntsager. Det kan for eksempel være et par skiver agurk på leverpostejen eller tomat på skinken. Det er nemt og kræver heller ikke det store arbejde – og så smager det godt. Til aftensmad plejer vi danskere at spise et varmt måltid og her er det oplagt at tilføje enten nogle kogte grøntsager i form af ærter, gulerødder, broccoli eller blomkål eller en lækker blandet salat med sæsonens grøntsager.

Spis frugt som mellemmåltid

Vi kender alle sammen den sukkertrang, der kommer lige efter frokost. Det ender tit med at man måske spiser eller drikker noget, der er ekstremt sukkerholdigt. Det er for eksempel en sodavand, en myslibar eller måske endda en chokoladebar. Sukkertrangen kan dog sagtens stilles med frugt i stedet for. Hvis du allerede hjemmefra medbringer en frugt, du godt kan lide, så får du stillet din sukkertrang med et sundt alternativ til de sukkerholdige fødevarer.

Prøv en greenie

En greenie er en smoothie lavet af hovedsageligt grøntsager. Det er en meget nem måde at få dagens grøntsager indenbords på. Køb en blender og smid f.eks. frossen spinat, frossen grønkål og ingefær i den sammen med lidt frugt, f.eks. blåbær eller ananas, og blend det hele godt sammen med enten vand, kokosmælk eller kefir. Det giver ikke bare en lækker smoothie, men sørger også for at du får alle dagens grøntsager. Det er ikke altid at en greenie ender med at smage fantastisk. Et godt tip er at tilføje citronsaft – det kan gøre selv den værste smag lækker.