Det er vinter, gråt og tåget – og det kan derfor være svært at holde koncentrationen og energiniveauet højt. Det behøver dog ikke at være trist det hele. Pift din hverdag op med nogle lækre fødevarer, som samtidig giver dig den nødvendige energi, du har brug for i løbet af en kold og trist vinter – og skip sukkeret.

Spinat

Spinat er en superfood, og utrolig god ved kroppen. Spinat har nemlig mange gavnlige effekter for din sundhed. At indtage spinat regelmæssigt hjælper nemlig med at forebygge knogleskørhed, gigt, hjertesygdomme og flere former for kræft. Spinat indeholder masser af vitamin A, C, K, magnesium og folsyre, og kan derfor siges at være en af de bedste energiboostende fødevarer. Det gode ved spinat er dens mange anvendelsesmuligheder. Den kan tilsættes i mange forskellige retter, både salater, omeletter, supper og smoothies. Der er derfor ingen grund til ikke at spise spinat!

Bær

Bær er fyldt med antioxidanter, som forbedre kroppens sundhed og forebygger mange sygdomme. Bær er også den perfekte energibooster samtidig med at de smager fantastisk. Tilsæt bær til din yoghurt om morgenen eller i en smoothie, og boost din energi i løbet af dagen. Jordbær, brombær, blåbær og hindbær er nogle af de bedste frugter at spise, hvis du har brug for et energiboost op ad dagen.

Valnødder

Nødder er generelt fyldt med en masse fantastiske proteiner, vitaminer og mineraler og sunde fedtsyrer, men når det kommer til energiboostende egenskaber, så er der intet der kan slå valnødder. Det gode ved valnødder er at du ikke behøver at spise en masse for at holde dit energiniveau højt. En lille håndfuld er nok til at friske dig op, hvis du føler dig træt. Endnu en fordel ved valnødder er at de også lige booster din hukommelse samtidig. Valnødder kan både spises alene eller i mange forskellige retter – i salater, i brød og boller eller oven på yoghurt.

Der findes mange flere energiboostende fødevarer, så der er ingen grund til at proppe sig med usundt sukker for at holde energiniveauet højt nok i løbet af dagen.