Et parforhold kan ikke altid være lige nyt og spændende. Hvis man er sammen med den samme person i lang tid, kan der forekomme en snert af forventelighed og kedsomhed. Du forventer, at din partner opfører sig, som han gør, og når han gør, så indfries din forventelighed og bliver til kedsomhed. Lyder det genkendeligt? Læs med her, og få råd til, hvordan I kan styrke jeres parforhold. 

 

1) Interesse 

Når man er i et nyt forhold, behøves man ikke presse sig selv for at finde interessen for sin partner. Det kommer nemlig helt naturligt, fordi der er så meget nyt at lære om mennesket. Men jo længere tid man er sammen, jo bedre kender man hinanden. Der er derfor en masse spørgsmål, som det ikke længere giver samme mening at spørge om.  

Det er helt naturligt at komme hertil i et forhold. Men det betyder ikke nødvendigvis, at man neutralt skal acceptere forandringen.  

Prøv i stedet for at tvinge interessen frem. Selv hvis du ikke har lyst, eller du kender svaret, så prøv. Det kan være, at samtalen tager en ny drejning, eller din partner har skiftet holdning på området. Du kan også udfordre dig selv og stille store spørgsmål om livet, som I i fællesskab kan forsøge at svare på. 

 

2) Sæt dig selv i parentes 

Synes du også altid, at du bliver uretfærdigt behandlet i en diskussion med din partner? Så kan det være, at du er perspektivblind. Der er intet sandhedssprog i en diskussion, for sandhed diskuteres ikke, det gør holdninger. 

Prøv derfor næste gang I har en diskussion at tvinge dig selv til at se hele situationen fra din partners perspektiv 

Har han måske en pointe, du bliver ved med at skyde ned? Er du måske altid passiv-aggressiv, når han vælger sine venner frem for dig? betaler han oftest for aftensmaden? Eller hvad end han kunne tage op af stridspunkter. 

 

3) Prioriter hinanden  

Hvis I er flyttet og har hver jeres rutine, så kan man godt glemme at prioritere at se hinanden. I ser jo hinanden hele tiden, kan det være, at du tænker. Men der er stor forskel på, hvordan I ser hinanden. Er I blot i det samme rum, eller laver I rent faktisk noget sammen?  

Det er naturligvis vigtigt at kunne begge ting sammen, men de fleste par der har været sammen i lang tid, glemmer at prioritere fællesaktiviteter.  

Prøv at stille dig selv spørgsmål som: Hvornår har I sidst spist sammen uden at TV’et har kørt imens? Laver I mad sammen?  

Hvis I tvinger mere jer-tid ind i ugens skema, så kan det være, I opdager, at I faktisk går lidt glip af hinanden, når ikke det prioriteres. 

 

4) Træn din taknemmelighed 

Det er nemt at være taknemmeligt i starten af et parforhold. Du er netop blevet tiltrukket af et andet menneske, fordi du ser noget i det, du kan lide. Faktisk kan det være svært at finde noget at være utilfreds over, når man svæver på en lyserød sky.  

Når du er i et længere forhold, forbliver du ikke på den lyserøde sky. Du er forhåbentlig glad for din partner, men ikke længere fortryllet af, hvor fantastisk han er. 

Lige så stille begynder små “fejl” at afsløre sig selv, og pludselig finder du ud af, trods alt du troede, at han ikke er perfekt! 

Du vidste jo godt, at ingen er perfekte, men du troede, at du havde fundet undtagelsen. Der er bare ingen undtagelse og heller ingen “der er perfekte for hinanden!” uden at arbejde for forholdets vedligeholdelse 

På et tidspunkt, kan du komme til et punkt, hvor alt det dårlige synes at overskygge det gode. Det er her, du skal hanke op i dig selv og minde dig selv om alle de gode kvaliteter, din mand har, som fik dig til at falde for ham.  

 

5) Kærlig kommunikation 

Sidst, men muligvis størst, er kommunikation. Det er essentielt for et godt forhold, at I kan snakke sammen om tingene.  

Men når I snakker sammen, så husk at snakke ordentlig til ham. Hvis du er særligt hidsig omkring et emne, så tænk over hvordan du vil formulere dig, inden du begynder på samtalen.  

Hvis du skal konfrontere ham med noget, du mener, at han gør forkert, så tænk først over, hvorfor du bliver berørt af det. Din partner har forhåbentlig ikke lyst til at såre dig, så hvis du fortæller ham, at han gør dig ked af det, når han fx gør grin med din vægt, så husk at fortæl ham, hvordan det påvirker dig.